IPTS Dan Pemerkasaan Sistem Pendidikan Di Malaysia: Alternatif Pilihan Ibu Bapa

Authors

  • Mohd Razali Hasam Politeknik Merlimau
  • Mohd Rakime Shaffai Kolej Komuniti Selandar
  • Azizul Azrin Mahmor Politeknik Nilai

DOI:

https://doi.org/10.55642/taveij.v4i1.618

Keywords:

IPTA, IPTS, Isu dan Cabaran, Pendidikan Malaysia, Antarabangsa

Abstract

Penulisan ini bertujuan untuk mengenal pasti beberapa isu yang sedang dihadapi oleh Institusi Pendidikan Tinggi Swasta dalam menjadi salah satu hab pendidikan tinggi negara. Bagi memenuhi aspirasi ini ia mendorong kepada penubuhan terlalu banyak IPT dalam negara. Satu penyelidikan merumuskan bahawa unjuran semasa mendapati IPTS bakal berdepan situasi yang mana penawaran melebihi permintaan. IPTS sering dilabel sebagai institusi pilihan kedua. Masyarakat sering merasakan mereka yang belajar di IPTS adalah mereka yang gagal menempatkan diri di IPTA. Kertas ini membincangkan 7 isu utama yang dihadapi oleh IPTS masa kini dan menggariskan beberapa cadangan penyelesaian masalah atau penambahbaikan dari segi sistem, sumber mahupun budaya mengurus. Tujuan penulisan ini adalah untuk memberikan Ibu bapa gambaran jelas tentang pewujudan IPTS sebagai pilihan selain IPTA dan kupasan sisi baik IPTS yang kurang mendapat perhatian dari ibu bapa. Analisis juga dapat di lihat ibu bapa kurang berpengetahuan tentang kursus yang ada di IPTS selain dari kurangnya promosi yang dijalankan di media masa dan elektronik. Sekurang-kurangnya IPTS boleh menjadi satu alternatif bagi ibu bapa untuk menghantar anak mereka sebagai destinasi pendidikan seterusnya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Rahman, R. F., Mohd Noor, S. S., & Kadir, M. N. (2017). Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia/Nor Ashiqeen Jamaluddin…[et al.].

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16,

-334 (28,307 citations in Google Scholar as of 4/1/2016).

Dawam, S. R. M., Ahmad, K. A., Kamaruzaman, J. H., Tajuddian, T., Elias, S. J., & Mansor, S. W. (2009). The Use of ICT in Public and Private Institutions of Higher Learning, Malaysia. Comput. Inf. Sci., 2(4), 122-128.

Hassan, D. D. Z. B. A. (2007). Isu dan strategi ke arah pembangunan modal insan sektor pengajian tinggi bertaraf dunia. Jurnal Pengurusan, 23. https://goaypastpm.wordpress.com/2011/09/14/karangan-ipts-peranan-dan-masalah

Noorezatty, M. (2003). Model Penentu Pencapaian Pelajar Untuk Program Kerjasama UUM-IPTS (Doctoral dissertation, Universiti Utara Malaysia).

Shahar, S., Ismail, R., Noor, Z. M., & Yussof, I. (2015). Kecekapan teknik institusi pendidikan tinggi swasta di Malaysia. Jurnal Ekonomi Malaysia, 49(1), 103-119.

Tajudeen, A. B. A., & Raja, S. S. (2019). Perkembangan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (Ipts) Di Malaysia, 1957-1992. Sejarah: Journal of the Department of History, 28(1).

Taufek, F. H. M., Ishak, I., Nor, M. A. B. M., Muslim, N. A. A. N. A., & Zainon, M. N. (2016). Sustainability in Employment Relations: a Study of Workaholism and Work Engagement Between Private and Public University in Malaysia. World Applied Sciences Journal, 34(4), 453-457.

Zahid & Shahnazim (2018) Peranan dan Implikasi IPTS Kepada Perkembangan Pendidikan Negara Harian Metro, 18 Disember 2017

Downloads

Published

2024-02-21